backpackingfjorton.blogg.se

En reseblogg om tre killar i 20 års-åldern som tänkt resa genom Nya Zeeland, utmed Australiens östkust och besöka några länder i Sydostasien.

Centrala Nordön

Publicerad 2014-01-11 22:49:14 i Allmänt,

Hej allesammans! Då var det återigen dags för en uppdatering för vad vi gjort de senaste dagarna.

Somsagt så åkte vi tillbaka till Auckland för att ha det som utgångspunkt. Där tog vi efter en natts övernattning en färja över till halvön Coromandel Peninsula och vi checkade in på hostelet Angkor Lodge, i den lilla staden Coromandel.
Det är en en gammal guldgrävarstad, men som numera bebos av konstnärer och skickliga hantverkare. Stadens guldgrävarhistoria väckte vårt intresse och vi besökte en bevarad "guldstation" där den sköne geologen Ash gav oss berikande fakta och skämt på varierande nivå.
Vi cyklade även runt i stadens naturliga omgivningar på lånade mountainbikes och kurerade oss sedan på Angkor som hade ett spaområde till förfogande. Oförskämt bra!

Nästa destination blev staden Whitianga. Här hyrde vi en bil över ett dygn och tog oss ut till den mäktiga strandgrottan Cathedral Cove och därefter Hot Water Beach. Det sistnämnda är en strand som på ett precist ställe har
geologisk aktivitet under sig och som på så sätt hettar upp vattnet under sanden. Man hyr spadar och gräver sig en egen grop och sedan går man FÖRSIKTIGT ner i det uppkomna vattnet, INTE hoppar i (ingen nämnd, ingen glömd), då det kan bli så varmt som 60 grader. Vi var där i skymningen och utsikten ut över havet och stranden var som en oljemålning. Detta torde bli en personlig favorit för Mattias då han aldrig ville kliva upp ur sin grop.

I staden Hamilton hyrde vi en Toyota Corolla som är tänkt ska bli vårt mobila hem för resten av vistelsen i landet. Med den tog vi oss först till Waitomo Caves där vi kämpade i oss varsin tight våtdräkt och begav oss ut på ett häftigt äventyr i grottornas  inre floder och gångar. Tyvärr syntes inte Gollum till, men däremot såg vi en massa lysmaskar som lyste upp gångarna med ett ljusblått sken. Vackert för oss, tråkigt för de mosquitos som fastnar i dess trådar då det är lysmaskarnas föda.
Efter detta äventyr trycktes plattan i bott och vi flög med iver och förväntan till den mest kända filminspelningsplatsen i världen, Hobbiton.

Här vandrade vi runt i Elijha Wood's och Ian McKellens fotspår och fick höra en massa "bakom duken fakta". För att dra ett exempel så köptes det in 17 000 vita får för filmerna, men regissören Peter Jackson tyckte inte dem passade in, så han beställde 17 unika svarta walesiska får istället. Så varje dag under inspelningarna skulle de 17 000 vita fåren fösas bort från kulisserna. Ett tidskrävande jobb och det skulle visa sig att de svarta fåren bara skulle få ca 7 sekunders glans i filmerna...
20-tals förbluffande fakta kom till våra sinnen och Fredrik Wikingssons senaste individuella påhitt i Nugammalt hamnade i lä. Snacka om att Jackson måste haft tillit under inspelningen av den första filmen och man förstod med ens hur enormt påkostade dessa filmer är.
Rundvandringen som vi gick tillsammans med ett sällskap, däribland en fanatisk tjej som kunde läsa alviska, avslutades med ett antal Hobbitbärs på den Gröna Draken. Episkt.

I skrivandets stund befinner vi oss på stranden i staden Rotorua där vi precis spenderat natten. Det känns som att vi kommit in i det här sättet att resa nu och känslan av att ha tillgång till en egen bil är befriande.

Ta hand om er därhemma och på återseende!